Paryż to stolica mody, w której historia haute couture jest wciąż żywą materią. W tym sezonie oddaje głos dwóm mistrzom konstrukcji: Azzedine’owi Alaïi i Christianowi Diorowi. Dwie nowe wystawy, otwierane opowiadają historię fascynacji, dialogu projektantów i twórczego dziedzictwa.
Od 20 listopada 2025 roku La Galerie Dior prezentuje wystawę La Collection Dior d’Azzedine Alaïa, pierwszą tak szeroką odsłonę diorowskich kreacji z kolekcji projektanta. Ponad sto sylwetek - wybrane z około sześciuset artefaktów przechowywanych przez Fondation Azzedine Alaïa - nigdy wcześniej nie było pokazywanych publicznie. Razem tworzą narrację o zachwycie i lojalności wobec domu mody, który wytyczył standardy francuskiej elegancji.
Ekspozycja podkreśla, jak skrupulatnie Alaïa studiował techniki Diora i jego następców: od Yves’a Saint Laurent, przez Marca Bohana, po Johna Galliano. Nie chodziło o kopiowanie, lecz o dialog z mistrzami konstrukcji. Olivier Saillard, dyrektor Fondation Azzedine Alaïa i kurator wystawy, zwraca uwagę, że fascynacja lekkością Diora nie była dla Alaïi jedynie inspiracją estetyczną, ale przede wszystkim badaniem struktury. Projektant analizował warstwy halki, złożoność ukrytych gorsetów, sposób, w jaki objętość może pozostać eteryczna, a linia – absolutnie precyzyjna. W jego własnych kreacjach ta obsesja detalu przełożyła się na projekty o niemal rzeźbiarskiej harmonii.
Niespełna miesiąc później, 15 grudnia 2025 roku, Fondation Azzedine Alaïa otwiera ekspozycję Azzedine Alaïa and Christian Dior, Two Masters of Couture. To kameralne, lecz niezwykle sugestywne zestawienie około trzydziestu projektów Diora – również pochodzących z kolekcji Alaïi – z wybranymi kreacjami samego projektanta. To punkt widzenia intymny, wręcz osobisty: Alaïa, który w 1956 roku przez kilka dni pracował w atelier Diora, zapatrzony w rygor warsztatu przy Avenue Montaigne, pozostawił po sobie świadectwo głębokiego uznania dla twórcy New Look.
Zestawienie obu twórców pozwala zobaczyć, jak diorowska wizja kobiecości – miękka talia, rozkloszowana linia, szacunek dla architektury ciała – znalazła odbicie w projektach Alaïi. Widać też różnice: tam, gdzie Dior preferował wyważoną elegancję, Alaïa podkreślał erotykę konstrukcji; tam, gdzie Dior budował sylwetkę z romantyczną lekkością, Alaïa kontrował ją rzeźbiarską dyscypliną. Efektem jest dialog dwóch estetyk, które wzajemnie się uzupełniają, nie konkurując.
Podwójna wystawa, kuratorowana przez Oliviera Saillarda we współpracy z Gaëlem Mamine, oferuje nie tylko podróż przez archiwa Haute Couture, lecz także wgląd w sposób, w jaki Alaïa postrzegał historię mody: z pietyzmem kolekcjonera, skrupulatnością rzemieślnika i pasją twórcy. To opowieść o mistrzostwie konstrukcji, ale też o emocjonalnym związku projektanta z domem, który w młodości wyznaczył jego standardy. Dla miłośników haute couture te ekspozycje są doświadczeniem obowiązkowym. Nie tylko ukazują nieznane dotąd fragmenty dziedzictwa domu mody Dior, ale również rzucają światło na proces twórczy Alaïi - jednego z największych perfekcjonistów w historii mody.
La Galerie Dior – La Collection Dior d’Azzedine Alaïa
20 listopada 2025 – 3 maja 2026
11, rue François-Ier, Paris 75008
Otwarte codziennie z wyjątkiem wtorków, 11:00–19:00 (ostatnie wejście 17:30)
Fondation Azzedine Alaïa – Azzedine Alaïa and Christian Dior, Two Masters of Couture
15 grudnia 2025 – 3 maja 2026
18, rue de la Verrerie, Paris 75004
Otwarte codziennie, 11:00–19:00