Cztery zalety nordic walking
Fot. iStock

Cztery zalety nordic walking

Nie lubisz biegać? A na powrót do klubu fitness jeszcze nie jesteś gotowa? Maszeruj z kijami! To najlepszy sposób na aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Możesz robić to w pojedynkę lub w towarzystwie. A może dołączysz do grupy treningowej? Na pewno jakaś działa w twojej okolicy! 

Czym różni się Nordic Walking od „zwykłego” chodzenia? Dzięki zamaszystym ruchom ramion, długim krokom oraz używaniu kijów angażuje aż 90 procent mięśni całego ciała (chodząc używamy ok. 70 proc.). Pozwala spalić więcej kalorii. Skuteczniej poprawia krążenie i wydolność oddechową. Nie obciąża stawów. I wcale nie jest nudny! Poznaj szczegóły.

Wzmacnia serce

Organizm potrzebuje ruchu. A Nordic Walking to łatwo dostępna forma wysiłku fizycznego. Ten łagodny trening aerobowy poprawia wydolność tlenową i pracę układu sercowo-naczyniowego. Możesz chodzić raz wolniej, raz szybciej. Po płaskim terenie i pod górę. Takie ćwiczenia usprawniają pracę serca i całego układu krążenia. Austriaccy lekarze, którzy obserwowali ponad 800 pacjentów kardiologicznych uprawiających Nordic Walking stwierdzili, że trening wywiera korzystny wpływ na tętno spoczynkowe, ciśnienie krwi, wydolność wysiłkową, maksymalne zużycie tlenu. Wyniki ich badań, opublikowane w American Journal of Preventive Medicine potwierdziły, że sport ten poprawia znacząco poprawia sprawność pacjentów cierpiących na choroby serca i układu krążenia. Uprawiany pod okiem rehabilitanta, który czuwa nad dostosowaniem częstotliwości i intensywności ćwiczeń do możliwości pacjentów, pomaga odzyskać sprawność ludziom po zawale mięśnia sercowego. Ale jest przede wszystkim dobrą, bezpieczną i przyjemną formą profilaktyki.

Jest bezpieczny dla stawów

Kije używane do Nordic Walking nie służą do tego, żeby ciągnąć je za sobą po chodniku (niektórym się to zdarza). Ani do tego, żeby odpychać się nimi jak kijkami narciarskimi na stoku. Mają za zadanie pomóc nam się wybić przed każdym kolejnym krokiem. I zapewnić wsparcie, gdy maszerujemy po nierównym terenie – zwłaszcza, gdy schodzimy z górki. Kiedy opanujesz technikę chodzenia i nauczysz się prawidłowo posługiwać kijami (nie martw się, to proste!), będą spełniały swoją najważniejszą rolę, jaką jest odciążanie stawów. To ważne zwłaszcza dla tych, którzy walczą z nadwagą, a ich układ ruchu musi poradzić sobie ze sporym obciążeniem. Dzięki kijom kolana i kostki naprawdę poczują ulgę. Podobnie jak kręgosłup, gdy dzięki regularnym treningom uda ci się wzmocnić plecy i zbudować silny gorset mięśniowy. Wzmacnianie mięśni to kolejna zaleta maszerowania z kijami – choć zupełnie nie przypomina to ćwiczeń na siłowni. Podczas chodu pracują nogi, ręce, brzuch, mięśnie pleców. Rozluźniają się za to spięte i obolałe od pracy przy komputerze mięśnie szyi i karku. Potwierdzili to skandynawscy uczeni, którzy monitorowali grupę pracowników biurowych, skarżących się na bóle w odcinku szyjnym kręgosłupa oraz nadmierne napięcie mięśni karku i ramion. Zaproszono ich na regularne treningi - dwa razy w tygodniu po godzinie. Po 10 tygodniach ćwiczeń ich samopoczucie się poprawiło, a dolegliwości minęły lub znacząco zmalały.

Poprawia postawę

Technika prawidłowego chodzenia z kijami przypomni ci, jak powinnaś poruszać się na co dzień. Chodzisz zgarbiona, szurając nogami? A może przez wiele godzin dziennie biegasz w szpilkach, obciążając kręgosłup lędźwiowy i nadmiernie napinając mięśnie łydek? Dzięki Nordic Walking to się zmieni. Będziesz mogła chodzić długo, nie czując bólu kręgosłupa, bioder ani kolan. Warunek? Musisz pamiętać o prawidłowej postawie. Najważniejsze to trzymać proste plecy, lekko wypchnąć do przodu biodra, patrzeć przed siebie, nie pochylać głowy. Z każdym treningiem, gdy mięśnie będą się wzmacniać, stanie się to coraz łatwiejsze. 

Duże znaczenie ma też sposób, w jaki stawia się stopy. Każdy krok powinien zaczyna się od pięty i kończyć na palcach. Wreszcie – należy pamiętać o ruchach rąk. Powinny być obszerne, zamaszyste. Prawa ręka wędruje w przód wtedy, gdy stawisz lewą nogę, I odwrotnie. Prawidłowe poruszanie rękami zwiększa wydajność chodzenia i ułatwia utrzymanie równowagi. 

Pomaga schudnąć

Chociaż chodzenie z kijami nie męczy bardziej, niż szybki marsz (tak twierdzą ci, którzy go uprawiają!), wymaga zużycia większej ilości energii. Potwierdziły to padania przeprowadzone w amerykańskim Instytucie Coopera. Badane osoby podczas marszu z kijami spalały średnio o 20 proc. kalorii więcej, niż podczas normalnego chodu. Powód? Zaangażowanie większej ilości grup mięśniowych. Zwolennicy Nordic Walking twierdzą, że jest nawet skuteczniejsze niż bieganie – a przy tym bezpieczne dla stawów i niosące dużo mniejsze ryzyko kontuzji. A przy tym bardziej dostępne także dla osób mało wysportowanych, dla których bardziej wymagane rodzaje aktywności są zbyt trudne i wymagające. Z tego powodu trening Nordic Walking polecany jest osobom starszym. Pomaga im zachować sprawność i zadbać o sylwetkę. Ale można go uprawiać bez względu na wiek. To może być aktywność, która łączy pokolenia!

Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również