Życie jest pełne spotkań i rozmów, które wolelibyśmy ominąć, oraz prezentacji, których wolelibyśmy nie wygłaszać. Jednak prawda jest taka, że wszyscy jesteśmy istotami społecznymi, które polegają na komunikacji w niemal każdym aspekcie życia. Czy nie byłoby zatem sensowne, abyśmy wszyscy starali się być lepsi i czuli spokojniej w rozmowach z innymi? Udana komunikacja to cel, któremu Leil Lowndes, autorka znanej książki "Dogadaj się z każdym. Poznaj 92 triki mistrzów budowania dobrych relacji", poświęciła swoje życie.
Spis treści
"No i co z tą wiosną? Mój trencz czeka w szafie", westchnęła dziś na porannym spotkaniu Kasia. "Nie macie wrażenia, że od dekady nosimy tylko zimowe lub letnie ubrania. Znikają przejściowe pory roku", dodała Danka. "A teraz taki trencz można nosić przez 20 lat - nie ma szansy się zużyć", dodała ta pierwsza. O czym rozmawiały? O niczym poważnym. Choć można to rozwinąć do analiz na temat zmiany klimatu, równie dobrze można przejść do kolejnego tematu. Small talk idealny. Wszystkim jest miło. I pewnie każdy zna osoby, którym przychodzi to z łatwością. Innych męczy. Ale, jak twierdzą znawcy tematu, da się tego nauczyć.
Retoryka, jako nauka o sztuce mówienia i przekonywania, ma swoje korzenie w starożytnej Grecji. Wtedy była dostępna nielicznym. Dziś, mając pod ręką sprawnie napisane poradniki uczące komunikacji, wszyscy możemy być nie tylko sprawnymi rozmówcami, ale wręcz mówcami. Pamiętam, kiedy przed laty kończyłam kurs w Akademii Retoryki, prowadząca te zajęcia ekspertka wspomniała, że nasz naród ma problem z komunikacją i zwykle nawet własne nazwisko mówimy totalnie zniechęcająco. Cicho i pod nosem. A trzeba przedstawiać się tak, jakby brzmiało ono Albert Einstein! Z pewnością siebie i dumą. A co dopiero mówić o small talku...
Tym chętniej sięgnęłam niedawno do książki Leil Lowndes. Zebrała ona wiedzę na temat komunikacji między ludźmi w jeden prosty poradnik, który przyda się każdemu. Szczególnie osobom czującym się niepewnie w small talku i rozmowach. Skorzystają z niej także gaduły, ponieważ to książka po prostu ucząca sztuki rozmowy. A dobra rozmowa wspiera więzi i relacje. Oto kilka z jej podpowiedzi!
Pierwsze wrażenie jest kluczowe. Kiedy spotykasz kogoś po raz pierwszy, sposób, w jaki wyglądasz i się zachowujesz, zostaje w jego pamięci i niewątpliwie wpłynie na przyszłe relacje. Uśmiech jest tutaj kluczowy. Naturalny, powoli rozwijający się uśmiech sprawia, że wydajesz się bardziej autentyczny. Utrzymanie kontaktu wzrokowego pomaga zdobyć szacunek i sympatię. Jeśli chcemy poprawić relację, utrzymujmy kontakt wzrokowy nawet wtedy, gdy druga osoba nie mówi.
Małe rozmowy mogą wydawać się nieistotne, ale są kluczem do budowania relacji. Przygotuj się na nieuniknione pytania, takie jak "Skąd jesteś?" lub "Czym się zajmujesz?". Zamiast odpowiadać jednym słowem, rozwijajmy odpowiedzi, dodając ciekawe fakty lub anegdoty. Można je sobie wcześniej przygotować w domu i przećwiczyć przed lustrem. Przygotowanie to klucz do udanych spotkań. Poszerzajmy swoje słownictwo i miejmy pod ręką odpowiednie cytaty. Znajomość branżowego żargonu i lokalnych zwyczajów może pomóc w budowaniu relacji i unikaniu nieporozumień.
Ludzie lubią tych, z którymi mają coś wspólnego. Imitacja jest najszczerszą formą pochlebstwa, więc naśladuj ruchy i język rozmówcy. Używajmy pełnych zdań i odnośmy się do usłyszanych rzeczy, aby pokazać, że naprawdę słuchamy. Słowa "my" i "nas" mogą przyspieszyć proces budowania więzi. Pamiętajmy o wspólnych żartach i anegdotach, które tworzą wspólną historię.
Pochwały są dobre, ale muszą być szczere. Przekazujmy komplementy pośrednio, na przykład przez wspólnego znajomego. Jeśli dajemy komplement bezpośrednio, róbmy to subtelnie. Pochwała powinna być natychmiastowa, tuż po usłyszanej wypowiedzi, prezentacji lub przemówieniu. Słuchajmy uważnie i zachęcajmy rozmówcę do mówienia, co sprawi, że poczuje się doceniony. Nadmiar lukru szkodzi, zachowajmy umiar. Zamiast mówić: "Jesteś wybitnym ekspertem", powiedzmy: "Chciałabym mieć taką łatwość opisywania tematów jak ty". Albo zamiast: "Masz wybitny talent kulinarny", szepnijmy: "Poproszę o ten przepis, zachwycający smak". W przypadku jedzenia komplementem jest samo poproszenie o dokładkę.
Aby odnieść sukces zawodowy, ważne jest, aby brzmieć profesjonalnie. Nie chichoczemy, nie opowiadamy niestosownych żartów. Skupiamy się na rozmówcy. Możemy zadawać pytania, które zachęcają do rozmowy o pasjach, a nie tylko o pracy. Unikajmy jednak tematów kontrowersyjnych. Postawmy na szczerość i otwartość w negocjacjach, co pomoże zbudować zaufanie. Dotyczy to także rozmów telefonicznych. Mogą być one wyzwaniem, ale odpowiednie techniki ułatwią taką komunikację. Jedną z nich jest używanie imienia rozmówcy, aby utrzymać jego uwagę. Zawsze warto zapytać, czy to dobry moment na rozmowę.
Zrozumienie ludzkiej natury i nawyków może pomóc każdemu stać się lepszym komunikatorem i poprawić relacje, twierdzi Leil Lowndes. Dzięki wiedzy i odpowiednim technikom opisanym w książce możemy poczuć się bardziej komfortowo i pewnie w rozmowach, zyskując więcej przyjaciół i szybko wspinając się po drabinie sukcesu.
"Dogadaj się z każdym. Poznaj 92 triki mistrzów budowania dobrych relacji" to skarbnica technik i wskazówek, które pomogą nieśmiałym osobom zyskać większą pewność siebie w środowisku pracy, na spotkaniach, w życiu prywatnym i na imprezach.
Leil Lowndes jest autorką i mówczynią, której praca koncentruje się na pomaganiu ludziom w opracowywaniu lepszych narzędzi do komunikowania się ze sobą. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu poznała wiele subtelnych i podświadomych sygnałów, które mogą tworzyć lub zrywać relacje. Inne jej popularne książki to How to Instant Connect with Anyone (2009) i How to Be a People Magnet (2002).