Poprzez modę można przemycić refleksję o tym, jak ubiór opowiada o charakterze, statusie, emocjach czy buncie. Z drugiej strony moda w filmach to nierzadko inspiracja dla każdego z nas. W końcu w czasach przed Internetem naszymi modowymi wyroczniami były właśnie postaci z filmów i ich stylizacje!
Spis treści
Klasyka nad klasyki i klasa nad klasę, czyli Audrey Hepburn w ikonicznej małej czarnej od Givenchy to chyba najsłynniejszy filmowy kostium. Z dodatkiem pereł, okularów przeciwsłonecznych i długich rękawiczek tworzy coś więcej niż tylko "ładną sukienkę". Film opowiada o Holly, dziewczynie z wielkimi marzeniami o równie wielkim świecie. Strój i maniera dodają jej odwagi do bycia kimś kim nie jest, ale zarazem zdradzają jej kruchość, lęki i próbę ucieczki. Finalnie film kończy się happy endem - mimo zawirowań główna bohaterka odnajduje miłość oraz swoje miejsce w świecie. Do dziś mała czarna to symbol posiadania „swojego miejsca w świecie”, która „robi” więcej za nas. Do obejrzenia na Player, Apple TV i Prime.
Nie można ominąć tego klasyka o którym było głośno! Głośno za sprawą motywu który poruszał, czyli co w biurowym dress code jest negocjowalne, a czego nie warto poświęcać, nawet w imię wymarzonej kariery. Główna bohaterka Andy dołączając do redakcji „Runway” nie wie, że tam ubrania to główna waluta i że stój otwiera nie jedne drzwi. Obserwujemy transformację Andy z pełnej pasji dziewczyny w swetrze, do ubranej w Chanel zmęczonej, ale zafiksowanej na pracy korpo girl. Film pokazuje nam piękną modę i światowe marki, ale zarazem uczy nas, że łatwo zgubić siebie. Dostępny na Player, Apple TV i Disney +.
Kino spod ręki Toma Forda to genialne połączenie kunsztu reżyserskiego z fachem projektanta mody. Jego filmy długo odbijają się pozytywnym echem, a stylizacje głównych bohaterów są po prostu klasą! „A Single Man” to ruchomy lookbook z lat 60, prezentujący perfekcyjnie skrojone garnitury i dopasowane koszule. Dla Georga, głównego bohatera, eleganckie stroje to zbroje dzięki którym ma poczucie bycia niezniszczalnym. A porządek w szafie to nie tylko walor estetyczny, ale próba trzymania się w całości, gdy życie zaczyna się rozpadać. Każde odchylenie od normy, drobna niedoskonałość w wyglądzie czy szafie, to cichy monolog cierpienia bohatera. Do obejrzenia na CDA.
Chyba każdy zna scenę, w której Anita Ekberg wchodzi do słynnej fontanny di Trevi. Aktorka ubrana jest w prostą, ale zaskakującą piękną, długą, czarną suknie. Mimo swojej prostoty sukienka ma w sobie coś magicznego, teatralnego, tak jak sama scena wejścia do fontanny. Zresztą przez cały film mamy do czynienia z włoską szkołą elegancji - prostymi garniturami, długimi sukienkami, skromnymi dodatkami, które nie wychodzą z mody do dziś. Dostępny na CDA.
Carol (Cate Blanchette) i Therese (Rooney Mara), dwie kobiety z innych światów o zupełnie odmiennych stylach. A jednak ta odmienność przyciąga je do siebie, doprowadzając do fascynacji i zakazanej miłości. Carol która prezentuje nam się w pięknych futrach, kaszmirowych płaszczach i nieskazitelnych fryzurach to bez wątpienia obraz klasycznej elegancji z lat 50. Therese i jej dziewczęce swetry, koszule zapinane po szyje i grzeczne spódnice to prezentacja niewinności i wielkich marzeń. To dzięki zabiegom związanym z kostiumami widzimy różnicę w statusie, odmienność w charakterach i sposoby zachowania bohaterek. Ich stroje dopowiadają do dialogów to czego usta nie wypowiadają. Dostępny na CDA.
Och ten utalentowany pan Ripley! Spojrzenie, maniery i ta lekkość w ubiorze! Ale zacznijmy od początku - Tom Ripley nie zawsze miał szyk i klasę. W początkowych scenach filmu widzimy chłopaka, którego pochodzenie zdradzają skromne ubrania i brak obycia. Bohater przygląda się zamożnemu przyjacielowi Dickiemu oraz jego rodzinie, aż z czasem zaczyna przejmować ich styl życia….i styl w szafie. Tom, Dickie oraz jego dziewczyna Marge, czarują usposobieniem „quiet luxury”. Lekkie, lniane koszule, niepretensjonalne mokasyny, wakacyjne sukienki i słomkowe kapelusze dobrej jakości - oglądając ten film ma się wrażenie, że życie bohaterów to „wakacje idealne” nad włoskim morzem. Niektórzy z nich, w tym sam Tom Ripley dzięki strojowi dostają przepustkę do „lepszego” świata, ale też szybko przekraczają granicę miedzy inspiracją a moralnością. Film jest dostępny w dwóch wersjach, jednej z 1999 roku do obejrzenia na Apple TV i Prime oraz drugiej z 2024 roku, dostępnej na Netflix.
Na liście nie może zabraknąć tego polskiego tytułu. Osobiście to jeden z moich ulubionych filmów i to również ze względu na kostiumy. A mamy tutaj ich na prawdę dużo - od ludowych strojów zespołu Mazurek, przez proste i oszczędne sukienki oraz garnitury, aż po paryskie małe czarne. W każdym z tych strojów bohaterowie są w innych miejscach w życiu. Jednak to co spójne to szczegóły po których ich zapamiętujemy - mocno podkreślone usta czy nieskazitelne fryzury. To piękne przypomnienie, że styl nie musi być głośny, by robić wrażenie. Dostępny na Netflix, Canal + i Player.
"Seks w wielkim mieście" to istny wybieg mody prosto z miasta Nowy Jork! Wszystkie bohaterki mają własny, niepowtarzalny styl, ale to właśnie Carrie jest przodowniczką w oryginalności. Patricia Field, kostiumografka, przygotowała dla Carrie jej niezwykłą szafę - od second handu po haute couture. Widzimy tutaj tiulowe spódniczki, małe czarne i proste sukienki, wyciągnięte swetry, a także ikoniczne szpilki z broszką od Manolo Blahnik czy szpilki z czerwoną podeszwą od Christian Louboutin. Nie brakuje torebek takich projektantów jak Gucci, Dior czy Fendi. Ale Carrie umie się bawić modą i nie oznacza ona dla niej tylko drogich dodatków - eklektyzm i pomieszanie to to co bohaterka lubi najbardziej, łamiąc zasady, bawiąc się proporcjami i łącząc drogie z tanim. Wartym dodania jest fakt, że stylizacje bohaterki to jej pamiętnik, w którym pokazuje kiedy jest zakochana, kiedy ma złamane serce i kiedy ucieka w „overthinking”. Do obejrzenia na Apple TV, Player, Prime i Canal Plus.
Ten film wywołał wiele kontrowersji za sprawą swojej fabuły, opowiadającej o niebezpiecznej miłość miedzy szefową a dużo młodszym pracownikiem. Rolę Romy, dojrzałej szefowej gra tutaj Nicole Kidman, która w życiu prywatnym jest ułożoną, elegancką kobietą z zasadami. Jednak gdy maska zasad i konserwatyzmu zaczyna pękać, a stare nawyki dają znać o sobie, bohaterka wchodzi w relację z dużo młodszym podwładnym. Jej stopniową przemianę widzimy w kostiumach, które stają się kluczem całej historii - od power dressing - dopasowanych sukienek, żakietów, podkreślających sylwetkę strojów, kultowych płaszczów Max Mara, torebek od Celine, po styl baby doll - pełen kokard, miękkich tkanin i dziewczęcych koronek. Stylizacje Romy pokazują mapę jej zmian - im bardziej sytuacja wymyka się spod kontroli tym bardziej stroje stają się jej zbroją, są odważniejsze a makijaż mocniejszy. Natomiast gdy bohaterka jest na dnie ubiera otulające grube swetry, a ułożona fryzura i make up znikają z jej twarzy. Ten film to idealny przykład na to, jak współczesne kino igra z modą, łącząc korporacyjny dress code z erotyczną grą i świadomym budowaniem wizerunku. Dostępny na HBO Max i Player.
Moda w tych dziewięciu filmach nie jest dodatkiem, ale pełnoprawną bohaterką. Chroni przed światem, zdradza emocje, potrafi uwieść, zastępuje brakujące słowa i uczucia. Mała czarna Holly, garnitur Georga, "quiet luxury" nad włoskim morzem, misz masz Carrie czy zbroje Romy z "Babygirl" pokazują, że ubrania mówią o nas więcej, niż chcemy przyznać. A gdy przychodzi ten poranek, w którym stoisz przed szafą i myślisz: "nie mam się w co ubrać", zamiast na siłę scrollować instagram w poszukiwaniu inspiracji można po prostu… włączyć film!