Relacje

10 codziennych życzliwych gestów, które świadczą o klasie człowieka

10 codziennych życzliwych gestów, które świadczą o klasie człowieka
Fot. Getty Images

"Pojedynczy akt życzliwości wypuszcza korzenie we wszystkich kierunkach, a korzenie wyrastają i tworzą nowe drzewa",  miała powiedzieć Amelia Earhart. To, jak traktujemy innych na co dzień, świadczy o naszej klasie i jest fundamentem kultury. Nawet małe gesty mogą sprawiać, że życie staje się lepsze.

Życzliwe, bezinteresowne gesty w codziennych sytuacjach – w tramwaju, w pracy, na spacerze, w sklepie – kształtują otoczenie wokół nas. Nie wymagają dużego wysiłku czy zaangażowania, a mogą sprawić, że ktoś się uśmiechnie, czując nasze wsparcie i chęć pomocy. Którą być może odwzajemni, gdy zajdzie taka potrzeba. Osoby z klasą nie oczekują wdzięczności ani odpłacania się w jakikolwiek sposób. Życzliwe gesty przychodzą im naturalnie, bez wysiłku, wręcz odruchowo. Oto 10 sytuacji, w których życzliwa reakcja jest zdecydowanie na miejscu!

1. Uśmiech na powitanie

Kontakt wzrokowy, uśmiech i uprzejme „dzień dobry” wysyłają pozytywny sygnał w stronę osób, które spotykamy – w windzie, w sklepie, w pociągu. Nie wymagają dalszej rozmowy (dla niektórych to mogłoby być krępujące), jednak błyskawicznie ocieplają atmosferę, niwelują ew. napięcie i wprowadzają dobry nastrój.

2. Otwieranie drzwi i ustępowanie miejsca

Kiedyś było normą, dziś praktykowane jest coraz rzadziej. Tymczasem zaproponowanie siedzącego miejsca starszej osobie, rodzinie z dziećmi czy komuś kto ma przy sobie ciężkie bagaże, to wyraz empatii i szacunku wobec potrzeb innych.

3. Uważność na potrzeby innych w miejscach publicznych

Zwracajmy uwagę na poczucie komfortu współpasażerów – zdejmijmy torbę z pustego siedzenia obok, nie słuchajmy głośno muzyki, odłóżmy na później rozmowy przez telefon. Nie starajmy się zdominować przestrzeni, pozostawmy ją także dla innych.

4. Propozycja pomocy w drobnych codziennych sprawach

Pomoc przy wniesieniu zakupów, odprowadzenie na przystanek, wejście z wózkiem do autobusu – niby drobnostki, ale dla wielu osób mogą stanowić potrzebne wsparcie i często sprawiają, że ktoś poczuje się widziany, ważny i zyska poczucie bezpieczeństwa.

 

5. Okazywanie wdzięczności

Słowa „dziękuję” i „proszę” w naturalny sposób kształtują kulturę uprzejmości i szacunku w relacjach międzyludzkich. Pokazujmy innym, że doceniamy to co dla nas zrobili, nawet, jeśli to nie żadne „wielkie” rzeczy.

6. Uważne słuchanie

Bez przerywania, bez oceniania, z zainteresowaniem. Rozmawiając z kimś nie zerkajmy na telefon, nie przekierowujmy konwersacji na siebie, starajmy się skupić i potwierdzać zrozumienie – krótkim komentarzem lub skinieniem głową.

7. Wsparcie w trudnych momentach

Widząc, że ktoś przeżywa stres, ma jakiś problem, wyrażajmy empatię i gotowość do wysłuchania i udzielenia wsparcia. Pytanie „jak się czujesz” albo „może ci pomóc” da komuś poczucie, że nie jest sam i w razie czego może na nas liczyć.

8. Punktualność i dotrzymywanie obietnic

Szanowanie czasu innych to przejaw kultury osobistej i odpowiedzialności. Docierajmy na umówione spotkania lub wykonujmy obiecane zadania na czas – a jeśli to z jakiegoś powodu niemożliwe, poinformujmy o tym zawczasu i przeprośmy.

9. Drobne komplementy i szczere docenianie

„Świetnie ci poszła prezentacja”, „pyszny obiad zrobiłeś”, „wyglądasz na wypoczętą” – krótkie pozytywne komentarze świadczą o uważności na innych. I nawet, jeśli dotyczą błahych spraw, mogą poprawić komuś samopoczucie i samoocenę.

10. Umiejętność wybaczania

„Nic się nie stało”, „to nie problem”, „nie ma o czym mówić” skierowane do kogoś, kto niecelowo zrobił nam jakąś przykrość, potrącił na chodniku, zapomniał odpisać na wiadomość świadczy o tym, że jesteśmy w stanie przechodzić do porządku dziennego nad drobnymi potknięciami, bez obrażania i się i dystansowania. W przypadku bliskich osób sygnalizujemy w ten sposób, że koncentrujemy się na naszych relacjach, nie na błędach.