Nie każdy potrafi z lekkością nawiązywać rozmowę. Sprawiać, żeby nawet osoby, które spotyka pierwszy raz w życiu, czuły się swobodnie i komfortowo. A przy okazji zaprezentować się jako osoba błyskotliwa i zorientowana w nowinkach. Jak się tego nauczyć?
Właśnie temu służy tzw. small talk - krótka, lekka rozmowa, która pomaga nawiązywać kontakty i przełamywać lody, zdobywać sympatię w towarzystwie, a na polu zawodowym – budować dobrą reputację. Czy prowadzimy ją z przypadkowo spotkanymi osobami w windzie, czy na służbowym przyjęciu, wernisażu albo bankiecie u znajomych, rządzi się podobnymi zasadami. Powinna być uprzejma, niezobowiązująca, ale nie nudna! Najważniejsze, żeby prowadzić ją z życzliwością, uważnością i odpowiednim doborem tematów – najlepiej niezbyt poważnych i niekontrowersyjnych, żeby przypadkiem nie sprowokować niepotrzebnego dyskomfortu.
Hobby, podróże, praca, wydarzenia kulturalne, to bezpieczna tematyka – w odróżnieniu od polityki, religii czy finansów, które mogą wprowadzić napięcie, a zamiast sympatii, wywołać niechęć. Lepiej też unikać stereotypowych tematów, jak pogoda, jeśli nie chcemy, żeby rozmówcy uznali nas za nudziarzy! Prawdziwe mistrzostwo polega na umiejętności dopasowania tematu i tonacji i rozmowy do okoliczności oraz upodobań rozmówców. Jak to zrobić? Praktyka czyni mistrza, więc z czasem na pewno nabierzemy swobody w tego typu konwersacjach. Na początku jednak warto zapoznać się z najważniejszymi zasadami, a nawet przygotować sobie zestaw uniwersalnych tematów i pytań. Dzięki temu poczujemy się pewniej i staniemy się bardziej atrakcyjnymi rozmówcami!
Matt Abrahams, wykładowca Stanford Graduate School of Business i autor książek poświęconych tematyce komunikacji, rozmów i publicznych wystąpień podkreśla, że kluczowe jest takie prowadzenie rozmowy, żeby druga strona czuła, że jest w centrum uwagi. Dawajmy jej zatem przestrzeń do wypowiedzi, słuchajmy z uwagą, nie próbujmy zdominować konwersacji ani narzucać swojego zdania.
Najczęściej polecane tematy do small talk według ekspertów i praktyków komunikacji:
Pytajmy o wrażenia artystyczne, ulubione prace, motywacje twórców.
Rozmawiajmy o projektach, inspiracje zawodowych, ciekawych doświadczeniach z pracy.
Pytajmy o wspólne znajomości, rekomendacje filmów/książek/restauracji, plany na weekend lub wakacje, hobby.