Krótki przejazd windą może powiedzieć o nas więcej niż nam się wydaje. Oto kilka zasad, jak zrobić dobre wrażenie nawet podczas tak krótkiego spotkania.
Wbrew powszechnemu przekonaniu, winda to niekoniecznie odpowiednie miejsce na słynny elevator pitch, zwłaszcza jeśli jest pełna spieszących się współpracowników, głośno rozmawiających przez telefon sąsiadów czy dzieci wciskających przyciski na wszystkie piętra. Choć mówi się, że nie ma windy do sukcesu, to te kilka rad pomoże nam dobrze wypaść właśnie w windzie. Jak należy się zachować, żeby zrobić dobre wrażenie?
Osoba wchodząca do windy lub podchodząca do windy, przy której już ktoś czeka, zawsze powinna przywitać się pierwsza. Podobnie, to osoba wychodząca z windy pierwsza mówi „dzień dobry” osobom czekającym na nią na zewnątrz. W tej sytuacji nie obowiązuje tradycyjna zasada savoir-vivre’u, zgodnie z którą to osoba starsza, wyższa rangą, lub kobieta wita pierwsza.
Czekając na windę, nie powinno się stać tuż przed drzwiami, lecz kilka kroków dalej, aby umożliwić innym swobodne wyjście. Przed wejściem do windy należy najpierw wypuścić wszystkie osoby wychodzące, podobnie jak przy wchodzeniu do jakiegokolwiek innego pomieszczenia. Mężczyźni powinni przepuścić kobiety, by te mogły wejść pierwsze. Nie powinno wciskać się do windy, która jest już przepełniona. Zamiast tego, lepiej poczekać na kolejną.
Po wejściu do windy należy ustawić się tak, aby zawsze być zwróconym twarzą w stronę drzwi. Dzięki temu wszyscy patrzą w tym samym kierunku. Takie ustawienie pomaga zachować też odpowiednią przestrzeń między pasażerami.
Jeśli stoimy zbyt daleko od przycisków, aby samodzielnie wcisnąć własne piętro, możemy poprosić o to osobę stojącą bliżej nich. Podobnie, jeśli stoimy przy przyciskach, możemy grzecznie zapytać, na które piętro jadą inni, i wcisnąć guziki za nich. Warto pamiętać, że nie należy niepotrzebnie wciskać przycisków kilkakrotnie.
Nie należy niepotrzebnie zagadywać do osób w windzie ani na siłę angażować ich w rozmowę. W przypadku rozmowy warto utrzymywać lekkie tematy, takie jak pogoda czy wydarzenia lokalne. To nie jest miejsce na kontrowersyjne dyskusje o polityce, kłótnie czy prośby o awans. W końcu nie chcemy utknąć w windzie z osobą o odmiennych poglądach albo z szefem, który właśnie odmówił nam podwyżki. Ważne jest również, aby nie rozmawiać głośno przez telefon ani z osobą towarzyszącą. Jeśli ważna rozmowa zaczęła się jeszcze przed wejściem do windy, należy ściszyć głos.
Choć krótki kontakt wzrokowy oraz kulturalne skinienie głową lub uśmiech po wejściu do windy są jak najbardziej akceptowane, nie należy wpatrywać się w osoby podróżujące z nami w windzie, ponieważ może to naruszać czyjąś prywatność.
Na koniec warto wspomnieć, jak zachować się przy wychodzeniu z windy. W przypadku dużego tłoku dwie osoby stojące najbliżej drzwi powinny wysiąść pierwsze, umożliwiając komfortowe wyjście osobom znajdującym się głębiej. Mężczyźni powinni pozwolić kobietom wyjść pierwszym. Przy pożegnaniu, zamiast powszechnego „dziękuję”, najlepiej powiedzieć zwykłe „do widzenia”, tak jak przy opuszczaniu każdego innego pomieszczenia.